Je vrouwelijke cyclus

Iedere vrouw heeft een vrouwelijke cyclus, ook als je de pil gebruikt! En die cyclus is een komen en gaan van allerlei hormonen die hun invloed uitoefenen om jouw lichaam in staat te brengen om zwanger te worden. Klinkt tot zover logisch he. Diezelfde hormonen zorgen ervoor dat jij je vlak voor de ovulatie super energiek voelt en dat dit gevoel tussen de ovulatie en de menstruatie minder wordt tot een punt van – laat mij maar liggen -, bij wijze van.

De vrouwelijke cyclus heeft een enorme impact op hoe jij je voelt en dus ook je effectiviteit, ook als je aan de pil bent of andere anticonceptie gebruikt. Wél kan het dan zo zijn dat je door de kunstmatige hormonen andere schommelingen ervaart dan vrouwen zonder kunstmatige hormonen in hun lijf. Dit is 100% voor iedereen persoonlijk. Met vrouwelijke cyclus bedoel ik de menstruatiecyclus en met natuurlijke cyclus bedoel ik de menstruatiecyclus zonder gebruik van hormonale anticonceptie.

In dit hoofdstuk gaan we in op hoe je jouw vrouwelijke cyclus effectief kan inzetten. In dit hoofdstuk ga ik niet in op PMS klachten, maar weet dat vrouwen met AD(H)D stemmingswisselingen rondom de menstruatie heftiger kunnen ervaren tot soms depressief niveau, ook wel PreMenstrual Dysphoric Disorder (PMDD) genoemd. Dit geldt ook voor na de bevalling en rondom de overgang. Dit hangt waarschijnlijk samen met de hormoondaling die plaatsvindt in de perioden. Ook hiervoor is via een orthomonoculair-, hormoon-, natuur diëtist veel winst te behalen in combinatie met supplementen en voeding.

Het effectief inzetten van je vrouwelijk cyclus is niet meer en niet minder dan je cyclus zo dusdanig goed leren kennen dat jij weet wanneer je het beste en het minst goed in je energie zit. Aan de hand van die kennis kan jij ‘je leven’ plannen.

Simpel voorbeeld: als ik de vrijheid heb tot het plannen van een belangrijke presentatie of een uitje met vrienden dan zou ik deze net voor mijn ovulatie plannen. Ik zit dan goed in mijn vel, kan de wereld aan en cadeautje van moeder natuur: haar en huid zien er beter uit. Om dit te kunnen ontdekken heb ik maandenlang mijn cyclus bijgehouden in een app. Ik heb Maya app, maar je kan het ook via je smartwatch, je agenda of een willekeurige andere app bijhouden.

Je cyclus kan je net als de weerseizoenen verdelen in de seizoenen: winter, lente, zomer, herfst.

  • Winter = de menstruatie (start cyclus), energie laag
  • Lente = einde menstruatie en start folliculaire fase, oestrogeen is dominant, energie verhoogd
  • Zomer = ovulatiefase, energie is hoog
  • Herfst = luteale fase, pre- menstruatie, progesteron is dominant, energie daalt langzaam

Afhankelijk van de lengte van je cyclus zullen de perioden/seizoenen korter of langer zijn. Een gemiddelde cyclus is tussen de 26 – 35 dagen.

Je voelt hem al aan komen; je energie is medebepalend door waar je zit in je (natuurlijke) vrouwelijke cyclus. Hoe handig is het als je weet wanneer jij piekt van de energie en jezelf de hyperfocus en daardoor om 2.00 naar bed wel kan permitteren en wanneer je beter met een warme kruik je bed in kan stappen of jezelf niet helemaal moet afmatten in de sportschool. Het gaat hier puur om je lichaam kennen, lief zijn voor je lijf en inspelen op de belangrijkste behoeftes die behoren bij de fase waarin je zit. Leer binnen de grenzen over je grenzen gaan, dan ga jij echt véél lekkerder in je vel zitten. Stijgt je binnendruk niet meer tot ontploffingsgevaar en hoop ik dat je liever bent voor jezelf als je al dagen loopt te mokken net voor je menstruatie.

Een mooi voorbeeld hiervan vind ik de YIN/YANG vrouwelijke en mannelijke energie (mannelijke of vrouwelijke energie zegt niks over of je man of vrouw bent!). Ik herken veel mannelijke energie in vrouwen met AD(H)D. We gaan maar door, nemen de wereld op onze schouders, komen mega krachtig over en zijn gericht op de buiten wereld. Terwijl vrouwelijke energie vraagt om verzachten, overgave en even achteroverleunen. AD(H)D en het hebben van veel mannelijke energie vraagt als je kijkt naar je vrouwelijke cyclus naar een balans met vrouwelijke energie zonder schuldgevoel of ongemak.


Unsplash

“Verzachten is niet gemakkelijk in een wereld waar je juist wil laten zien dat je alle ballen kan hoog houden.”

— Jouw gouden spelregel

Ontdek je gouden spelregels:

Ga voor jezelf de komende maanden je cyclus bijhouden en hoe jij je voelt. Met name op de piek momenten en op de dal momenten, daar zit de meeste winst

Scroll naar top