Training voor vrouwen met ADHD of ADD

AD(H)D en hobby’s. Hoe houdt je het vol??

Weer een gat in je budget, omdat je je weer niet kon inhouden… Die ene lens van 300 euro omdat je naar ‘het perfecte plaatje’ zat te kijken en bedacht dat het wel leuk was om je hobby fotografie weer op te pakken.

100 hobby’s, de een nog duurder dan de ander en allemaal belanden ze na 3 keer op een hoop. Je kast puilt uit en je staat weer in het rood.

Ben jij dit?? Je bent niet alleen!

Het ADHD-brein werkt op het gebied van hobby’s, prikkels, beweging anders dan bij anderen. Je bent vast mega creatief en hebt dus altijd veel ideeën en impulsen. Als je aan al die ideeën en impulsen gehoor zouden geven zou je huis ontploffen en er geen geld meer op de bank staan. En als je op de bank gaan wachten tot je een keer echt zin hebben om te sporten zouden je misschien wel nooit van die bank afkomen.

Actie voor motivatie

Balans is weer zo’n vreselijk cliché woord waar je nekharen misschien wel van overeind gaan staan. Wat wel passend is, is ‘Actie voor motivatie’. Je moet dus ergens wel in actie komen om daarna de motivatie te ervaren. Dit heeft alles te maken met de aanmaak van dopamine. Een ADHD’er heeft een chronisch tekort aan dopamine en dit kun je op hele goede manieren opvullen (bijvoorbeeld door te gaan sporten) maar ook op hele ‘verkeerde’ manieren (bijvoorbeeld door veel suikers te eten of veel geld uit te geven aan iets wat maar heel kort voldoening geeft).

Hoe kun je dit nou een beetje in goede banen leiden voor jezelf. Zodat je wel die dopamine aanmaakt en dingen doet waar je blij van wordt, zonder dat dit alleen nog maar meer chaos veroorzaakt.

Hobby’s en AD(H)D | Kleine stapjes

Wees mild voor jezelf en neem kleine stapjes. Bedenk voor jezelf welke vormen van bewegen jou echt blij maken. Ga niet fitnessen als je eigenlijk allen blij wordt van groepslessen of andersom. Ga niet in een sportschool staan als jij blij wordt van buiten bewegen en accepteer dat wat je ook kiest, dit is wat bij jou pas en dus goed is. Bij andere hobby’s (en dat zijn er waarschijnlijk nogal wat) kan je ook kiezen voor kleine stapjes. Bedenk wat je nodig hebt om deze hobby uit te voeren en misschien is er wel wat op marktplaats te koop of kun je wat lenen van je buurvrouw. Als je wilt gaan schilderen kun je ook met een klein setje van de action beginnen om te ervaren of je er echt zo blij van wordt en hoef je niet direct de duurste kwasten en het meest fancy papier aan te schaffen. Als je het leuk vindt om sieraden te maken kun je deze ook verkopen via de socials om op die manier nieuwe materialen te bekostigen.

Luister naar je onderbuik gevoel

Kies wat jouw onderbuik je aangeeft en niet wat je denkt dat je moet doen, dan maak je namelijk altijd de keuze die het beste bij jou past. En is het erg als je die schilderset één keer gebruikt en daarna voor maanden weer de kast in gaat? Nee natuurlijk niet. Bedenk wat het jou heeft gebracht en accepteer dat. Wie weet heb je over maanden ineens wel weer zin en inspiratie om te schilderen.

Jouw ADHD-brein is creatief en impulsief gebruik dat in positieve zin. Wees alert wat betreft de impulsen en accepteer dat je de dingen niet altijd afmaakt. Omarm het proces en wat het proces jou brengt.

Geschreven door: Jildu van Duijvenvoorde

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Scroll naar top